Hradiště Jaromarsburg na Rujáně

 


Hradiště Jaromarsburg

Zdravím přespolní návštěvníky i skalní fanoušky tohoto blogu (jestli teda nějací kromě mě vůbec jsou). :D Tentokrát dávám na Hradoblog něco, co se dost vymyká mojí dosavadní a určitě i příští tvorbě. Raně středověká hradiště nejsou tak docela moje parketa, přiznávám. Avšak nedávno se jeden můj kamarád, nadšenec do starých Slovanů, vyjádřil ve smyslu, že se mu líbí jisté slovanské sídlo kdesi na Rujáně, kde prý stával chrám slovanského boha Svantovíta. Naznačil mi, že bych něco podobného mohl zkusit. Zprvu jsem váhal, ale po zjištění jisté skutečnosti, jsem se do toho celkem s chutí pustil …


Kde byl Jaromarsburg a co to vůbec vlastně bylo.

Jaromarsburg se liší od mých dosavadních modelů i tím, že jsem tam nikdy nebyl. Takže jen ve zkratce. Jaromarsburg se nachází na mysu Arkona na německém ostrově Rujána na pobřeží baltského moře. Byl opevněným sídlem kmene Ránů, pobaltských Slovanů, kteří ho postupně budovali a obývali mezi 9. a 12. stoletím. Právě ti zde vystavěli chrám bohu Svantovítovi a tím učinili z tohoto místa důležité kultovní místo. Jeho existenci de facto ukončil útok Dánů v roce 1168. Místní slovanské obyvatelstvo pak bylo podřízeno dánským králům, christianizováno a na kultovním místě po zbořeném chrámu vyrostly křesťanské svatostánky.

Tou jistou skutečností, která mne vcelku navnadila, byla určitá volnost tvorby. Skutečností totiž je, že mys Arkona, na kterém Jaromarsburg stával, je vlastně křídový útes, který se prostě v určitém čase zhroutil a zmizel pod vlnami Baltu. Z původního hradištního areálu zůstala asi jen třetina s linií výrazného vnějšího valu. Model je tedy trochu výsledkem věštění z křišťálové koule... No, možná to byla jakási duchovní inspirace místem samotným, jelikož Svantovítův chrám, kvůli kterému byl Jaromarsburg tak významný, prý snad jako věštírna sloužil. :) 

O modelu

Pro model platí to samé, co pro ty předchozí. Tedy jen heslovitě: 3D modelace - SketchUp, rendering - Raylectron, textury vlastní nebo z Textures.com. Když už ne vyloženě závaznou předlohou, tak silnou inspirací určitě byla pro tvorbu tohoto modelu kresba hmotové rekonstrukce Wolfganga Brauna, která je dostupná na webové stránce věnované hmotovým rekonstrukcím německých hradů a hradišť.

Odkaz zde: https://www.burgrekonstruktion.de/

Zbytek fotogalerie:








Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Hrad Helfenburk u Bavorova

Hrad Krakovec

Hrad Věžka